Co zrobić kiedy musimy dostać się do bazy Płatnika a nie znamy do niej hasła? Co zrobić kiedy musimy przenieść Płatnika na inny komputer a nikt z obecnych pracowników nie zna hasła do istniejącej bazy i hasła do konta Administratora w Płatniku? Jest kilka rozwiązań, które zostały już opisane i można je odnaleźć w sieci a ja chyba nie będę oryginalny i przedstawię je jeszcze raz na swój sposób.
Zaznaczam, że sprawa dotyczy bazy w formacie MS Access (plik z rozszerzeniem .mdb) a wersja Płatnika to 8.01.001

1. Rozwiązanie z działającym komputerem na którym zainstalowany jest Płatnik.

Wszystkie wpisy dotyczące haseł (do bazy i Administratora) można znaleźć w rejestrze systemu Windows. Od wersji 7.xx hasło dotyczące Administratora odnajdziemy w kluczu:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Asseco Poland SA\Płatnik\8.01.001\Admin

UWAGA! Dla systemów 64 bitowych klucz będzie wyglądał tak:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Asseco Poland SA\Płatnik\8.01.001\Admin

gdzie znajdziemy pola o nazwie AdmXX:

Adm1
Adm2
Adm3


Adm10

W polu AdmXX z najwyższą liczbą na końcu znajdziemy aktualne hasło dla Administratora.

Hasło do bazy danych znajdziemy w kluczu:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Asseco Poland SA\Płatnik\8.01.001\Baza

UWAGA! Dla systemów 64 bitowych klucz będzie wyglądał tak:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Asseco Poland SA\Płatnik\8.01.001\Baza

w polu: Jet OLEDB:Database Password

Wszystkie te hasła będą miały postać zaszyfrowaną i przykładowo będą wyglądały tak: xypoo{{smnlxlsmqq{vo
Do rozszyfrowania takiego hasła przyjdzie nam z pomocą skrypt umieszczony na stronie http://platnik.fork.pl/ gdzie umieszczone są dwa pola: pole „dekodowanie hasła” do odszyfrowania „tajnego hasła” i pole „kodowanie hasła” do zaszyfrowania naszego „tajnego hasła” ;) Po wklejeniu odpowiedniego ciągu znaków w jedno z tych dwóch pól i naciśnięciu przycisku „ok” nastąpi przeładowanie strony i poniżej tych pól będziemy mogli zobaczyć wynik w postaci komunikatu:

Dla klucza ‚xypoo{{smnlxlsmqq{vo’ hasło prawdopodobnie brzmi ‚TajneHaslo’

Można również użyć programu o nazwie „KoalaRatownik”, który znajdziemy pod tym adresem.

2. Rozwiązanie bez działającego komputera z programem Płatnik

W tym rozwiązaniu interesować nas będzie odzyskanie hasła do samej bazy danych bo jeśli mamy uszkodzony dysk twardy na którym istniał działający Płatnik to hasło Administratora programu możemy spokojnie odpuścić. I tak w takim przypadku czeka nas reinstalacja całego systemu włącznie z Płatnikiem, w którym ustawimy sobie nowe hasło dla Administratora. Trzeba tylko mieć kopię zapasową bazy danych.
Jak wiadomo tylko twardziele nie robią backupu ;) Ja jestem mniętki chłopak ze wsi dlatego zawsze posiadam kopię takiej bazy. Przeważnie jest to kopia z godzin rannych i druga z godzin popołudniowych. Dobrze jest też taką kopię raz na jakiś czas złożyć w jakimś sejfie w innej lokalizacji (innym budynku).

Wracając do tematu – musimy posiadać plik bazy (rozszerzenie .mdb). Niezbędny będzie również program Microsoft Access. Mając jedno i drugie możemy skorzystać z narzędzi napisanych przez Krzysztofa Pozorka, a które można pobrać z tego adresu: http://www.access.vis.pl/zab001.htm. Narzędzia Czytaj97 i Czytaj2k służą do odczytania hasła zabezpieczonej bazy MS Access.
Wystarczy otworzyć jedno z tych narzędzi w programie MS Access.

Potem należy wskazać interesującą nas bazę Płatnika i… pojawi się nam hasło do tej bazy danych :)

Ten sam autor napisał również narzędzie, które umożliwia zdjęcie hasła z bazy MS Access. Po użyciu tego narzędzia będziemy posiadali bazę bez hasła. Ściągamy narzędzie o nazwie „FullAccess” z tej strony: http://www.access.vis.pl/zab005.htm i uruchamiamy.
I po prostu otwieramy interesującą nas bazę. Po otwarciu utworzona zostanie baza, która w nazwie będzie miała dodany wpis `_odzyskFA`. Przykładowo więc jeśli mamy bazę o nazwie `Płatnik.mdb` to po użyciu tego narzędzia powstanie nam drugi plik o nazwie `Płatnik_odzyskFA.mdb` ale już bez zabezpieczenia w postaci hasła.

Żeby zabezpieczyć taką bazę nowym hasłem musimy otworzyć ją w MS Access z opcją „Otwórz z wyłącznością
I uruchamiamy ustawienie nowego hasła z Menu->Narzędzia->Zabezpieczenia->Ustaw hasło bazy danych

I nie takie straszne te hasła do Płatnika i jego bazy. Straszne jest to, że żeby coś z tym zrobić potrzeba programu MS Access z pakietu MS Office. Niestety :]

I jeszcze jedno.
Można w prosty sposób ograniczyć częstotliwość zmiany hasła dla użytkowników programu Płatnik. Wystarczy odszukać klucz:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Asseco Poland SA\Płatnik\8.01.001\Parametry

UWAGA! Dla systemów 64 bitowych klucz będzie wyglądał tak:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Asseco Poland SA\Płatnik\8.01.001\Parametry

i w polu LimitHasla zmieniamy wartość z 30 na dowolną inną (np. wymuszamy zmianę hasła raz w roku wstawiając wartość 365).

About these ads

Comments on: "Płatnik – odzyskanie hasła" (16)

  1. wyjątkowo wybitne porady.
    nie napotkałam bardziej przyjaznego rozwiązania.
    thx.

  2. mnie nie pomogło. Moje hasło w lokalizacji HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Asseco Poland SA\Płatnik\8.01.001\Baza jest poprawnie rozszyfrowane przez podany skrypt a mimo to bazy nie daje sie uruchomić „z powodu błędnego hasła”

  3. Wielkie dzięki:-) Bardzo fachowe i przydatne informacje.
    Z taką instrukcją każdy sobie poradzi.
    Jeszcze raz wielkie dzięki.

  4. No dziękuję jak nie wiem co :))))))))) Tydzień walczyłam, po przeniesieniu bazy z jednego kompa na drugi. Żaden Koala ani nic nie pomagało. A hasło faktycznie, banalnie proste było:))) Kto by tam pamiętał…
    Jeszcze raz dziękuję :))

  5. stokrotka said:

    Ludzie, ja „niekumata” jestem, a czas nieubłagalnie płynie i dzisiaj powinnam złożyć dokumenty w ZUS-ie:( Jak dostać się do rejestru systemu Windows żeby odzyskac hasło w kluczu HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Asseco Poland SA\Płatnik\8.01.001\Admin? Bardzo prosze o instrukcję krok po kroku – co i gdzie mam klikać. Będę bardzo wdzięczna…

  6. stokrotka said:

    Błyskawiczne załatwienie problemu, szybka i fachowa odpowiedź. Pytajcie Majsterkowicza! 100-krotne dzięki!!!

  7. tjguzik said:

    Witam – ten skrypt umieszczony na stronie acces.vis. cośtam – błąd 404 czyli podana strona nie istnieje …

  8. A ja w żaden sposób nie mogę znaleźć sposobu na zmianę limitu hasła.W tej samej wersji Płatnika ale pod XP było to możliwe w/g ogólnie znanej metody.Aktualnie u mnie w pod WIN7 w rejestrze HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE
    Asseco Poland SA\Płatnik\8.01.001 wogóle nie występuje.
    Jest natomiast w kluczu HKEY_CURRENT_USER/ i tam w zakładce parametry nie ma czegoś co było pod XP czyli LIMIT HASŁA.
    Jeśli mimo wszystko jest jakiś sposób to za podpowiedź będę wdzięczny.
    Pozdrawiam-ZP

  9. http://platnik.net/odzyskiwanie-hasel – tutaj jest program który potrafi zrobić to wszystko automatycznie

  10. Wszystkie problemy rozwiązuje bezpłatny program z portalu platnik.net:
    http://platnik.net/haslo-platnik – PPass. Malutki programik napisany w .NET, dlatego też trzeba mieć to środowisko zainstalowane. Umożliwia odczytanie hasła Administratora, jego zmianę, zmianę ilości dni po których trzeba zmienić hasło (można ustawić na np. 99999999 dni ;)), Odczytać hasło bazy płatnika (ms acces), oraz dowolnej bazy acces. Polecam – może oszczędzić nerwów dla zapominalskich, bo dla włamywaczy i tak takie hasła nie stanowią najmniejszego problemu ;)

  11. Witam, a co z dobraniem się do bazy sql ?? ;] jak i hasla do niej tak samo z przeniesieniem ???

  12. Tak to działa http://platnik.net/haslo-platnik – PPass. Udało mi się odblokować hasło Hurraaaaa !!!! :)

  13. wielkie dzięki!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: